För äldre elever

Här hittar du några tips på material som även passar bra för de lite äldre eleverna, till exempel högstadie- och gymnasieelever.

Filmtips

• Tänk om maten tar slut? - En Youtube-serie i sju delar med profilen Lucas Simonsson om vilken och hur mycket mat vi producerar i Sverige. Vad händer om det blir kris och importstopp? Kan maten ta slut?
  • Clara Henry besöker svenska gårdar - Häng med Clara på en resa genom det svenska lantbruket. Hur skulle hon klara av att byta liv med en bonde för en dag?
  • Framtidsbönder - En Youtube-serie där vi får följa med två olika lantbrukarfamiljer i deras vardag.

Undervisningsmaterial

• MatRätt - Färdiga lektionsupplägg från LRF och Jordbruksverket för elever i högstadiet och gymnasiet. MatRätt handlar om hur maten produceras och hur val vi gör i butiken kan påverka miljömässig hållbarhet. Det handlar även om allt som jordbruket bidrar med utöver själva maten.
Yt Clara Henry