Bonden i skolan på fritids

Visst passar det att jobba med Bonden i skolan också på fritids! Här nedan har vi i samverkan med Fritidshemmet Guldgruvan på Tabergsskolan tagit fram roliga teman som ni kan jobba med. Varje tema innehåller ett mellis, ett pyssel och tre grenar i den så kallade bondekampen.

Ni kan använda teman hur ni vill, det är bara att plocka! När vi testade konceptet gjorde vi så att det det var ett nytt tema varje vecka under en åttaveckorsperiod. Bondekampen körde vi som en "följetong" där barnen som var med vecka, samlade poäng så att vi efter sista veckan fick en enskild korad vinnare. Höjdpunkten under temat var så klart bondgårdsbesöket, men även de andra veckorna var otroligt uppskattade av barnen.

Hander
Pumpor Olika Farger

Tema pumpa

Tema pumpa är allra lättast att genomföra på höstlovet. Då är det oftast pumpasäsong och det finns mer tid till pyssel.

Börja temat med att göra en mindmap om pumpa tillsammans med gruppen. Hur odlar man pumpor? Hur stora kan de bli? Vad kan man använda pumpor till? Därefter rekommenderar vi att ni gör Bondekampen, så att ni sen kan använda pumpan till pyssel och mellis.

Aggubbe

Tema ägg

Börja Tema ägg med att samla barnen i stor grupp och gör en gemensam mindmap där ni tar med allt som barnen vet om ägg och hönor. Vad blir det för mat? Hur blir det ägg? Hur bor hönsen? Vad äter de? Titta gärna på Bonden i skolans faktasida om fjäderfän (se länk nedan).
Under tema ägg är det lämpligt att börja med en ägg-mellis eftersom ni då kan ta tillvara äggskalet och använda det i pysslet!

Gardsbesok

Besök en bondgård

Att besöka en bondgård är ett minne för livet! Därför vill vi absolut rekommendera att ni ägnar en temavecka åt att besöka ett lantbruk.

Bondgårdsbesöket kan förberedas genom att ni gör en mindmap om vad alla i gruppen vet om en bondgård. Vilka typer av lantbruk finns det?  Diskutera vilken typ av bonde barnen skulle vilja vara? Fråga om någon har varit ute på en gård.

Behöver ni hjälp med att hitta en bondgård i närheten? I många delar av landet kan vi hjälpa till med det! Kontakta regionen ni bor i och fråga.