Om Bonden i skolan

LRFs digitala läromedel Bonden i skolan är en unik satsning där elever på ett enkelt och roligt sätt får lära sig var maten på våra tallrikar kommer ifrån och varför vi faktiskt behöver bönder. Vi tror nämligen att alla som vet var maten kommer ifrån och arbetet som ligger bakom också tar beslut som är bra för ett hållbart samhälle.

Bonden i skolan är den svenske bondens röst rakt in i klassrummet och faktatexterna här är till största del hämtad direkt från bönderna och från andra olika experter på lantbruk. Vi har också fått ta del av material från bl.a Skogen i skolan och Jordbruksverket.

Utöver en gedigen faktadel finns det även ett gäng spännande filmer, kluriga quiz och färdiga pyssel och tipspromenader. Dessutom har vi en stor databas med färdiga lektioner och teman för årskurs F-6 som direkt svarar upp mot målen i läroplanen. Ni kan välja mellan att arbeta tematiskt med flera lektioner på samma tema, eller bara enstaka lektionsupplägg utifrån relevant ämne eller årskurs. Undervisar du i geografi? Svenska? Bild? Vi har något för alla ämnen! Ni hittar alla lektioner i lektionsbanken.

Bis Om Bis Thumb

Jobba med Bonden i skolan

Varmt välkomna att använda Bonden i skolan! Här på vår web hittar ni aktuell fakta om det svenska jord och skogsbruket. Dessutom finns en unik databas med över 50 färdiga lektioner och teman för årskurs F-6 + förskolan som direkt svarar upp mot målen i läroplanen.

Det finns massor av olika sätt använda vårt material. Här är några tips:

• Använd våra färdigkomponerade teman, som ni hittar genom att klicka på teman i fliken "lektioner" här på den blå pedagogsidan. De flesta av våra teman är skapade till åk 4-6, men vi vet att många av er anpassar teman för både yngre och äldre.

• Välj lektioner efter ämne. Genom att sortera på ämne kan ni hitta lektioner använda i specifika skolämnen.

• Utgå från faktasidan. På faktasidorna hittar ni fakta om vårt hållbara svenska jord- och skogsbruk. Vi berättar om våra djur och grödor, bondens arbete, hur man odlar, förklarar kretsloppet och fotosyntesen mm. Dessutom finns fakta om vår svenska mat (inklusive skolmaten), energi, skogen mm. Utifrån fakta kan ni själva skapa lektioner- det är bara fantasin som sätter stopp för hur spännande och roligt det kan bli!

• Testa kunskapen med våra quiz. Efter att eleverna har jobbat med olika ämnen kan ni testa deras kunskap med våra quiz! Kan även vara roligt att som läxa låta barnen tävla mot sina föräldrar i quizet.

• Filmtajm! Vi vet att film är populärt och fyller därför på med ny film så ofta vi kan. Introducera lektioner med en gemensam filmstund, eller låt eleverna själva titta och välja från vårt filmgalleri.

• Lek och pyssla. I vårt fritidstema hittar ni förslag på pyssel, lekar och mellanmål. Passar perfekt att använda även under skoltid, eller på en temadag!

• Besök en gård! Att åka ut på ett studiebesök på en bondgård är helt fanastiskt! Under fliken "Träffa bonden" kan ni leta upp regionen där ni bor, för att få hjälp med bokning! Och har ni inte möjlighet att åka ut till en gård, kan ni be om att få en bonde till klassrummet istället!

• Fler frågor? Skicka elevernas (eller era egna frågor) till bondeniskolan@lrf.se så ska vi se till att ni får svar!

Pedagogisk skolmåltid

Uppmuntra barnens nyfikenhet och upptäckarvilja. Hjälp barnet att använda alla sinnen för att lära om, förstå och uppleva mat och dryck. Skolmåltiden är en del av skolans utbildningsverksamhet och förutom att ge energi och näring kan den användas som ett pedagogiskt verktyg.

Det går att engagera elever kring måltidsfrågor på olika sätt, exempelvis genom att organisera matråd eller lyfta frågorna på klass- och elevråd. När eleverna involveras får skolan också möjlighet att arbeta med elevernas kunskaper och värderingar kring mat och måltider. Det leder dessutom till delaktighet som i sin tur kan leda till ökat ansvarstagande.