Farglagg Pysselbild. Klicka för att se visa hela bilden.

Färglägg

Här nedan finns Bonden i skolans tecknade bilder färdiga att skrivas ut och färglägga.

Här finns en julig bild att färglägga.

Hitta Orden Puffbild (3). Klicka för att se visa hela bilden.

Ordpussel

Här har vi gömt olika bondgårdsrelaterade ord, hur många kan eleverna hitta? Facit finns på sida 2, valfri att använda.

Mask Pysselbild. Klicka för att se visa hela bilden.

Klipp och klistra

Kahoot. Klicka för att se visa hela bilden.

Kahoot

Älskar din klass också att spela Kahoot? Här har vi samlat kahoots om bondgården och vår svenska mat som är skapade för att användas i klassrummet. Spelen öppnar upp för intressanta och spännande diskussioner samtidigt som eleverna får lära sig mer om djuren och växterna på gården samt lära sig göra rimlighetsbedömningar vid uppskattningar och beräkningar, bland annat.

Faktasidorna på vår hemsida är ett bra sätt att förbereda sig inför kahootutmaningarna. För att kunna starta ett spel behöver du ha ett konto på Kahoot, det är helt gratis. Klicka på en Kahoot nedan för att skapa konto eller för att spela.

Tipspromenad Pysselbild. Klicka för att se visa hela bilden.

Tipspromenad

Här hittar du fyra olika tipspromenader för både stora och små. Facit och svarstalong finns på sista sidorna.

Bondebingobild. Klicka för att se visa hela bilden.

Bondebingo

Sveriges bönder arbetar hela året för att du och alla andra ska ha bra mat att äta. När ni är på landsbygden kan ni se olika tecken på att det finns bönder i närheten. Kanske ser ni någon maskin eller växt. Eller ser ni något djur?

Hur många tecken kan ni hitta när ni är ute och åker? Ladda ner, skriv ut och ta med vår bingobricka och kryssa för de tecken ni ser. När ni kryssat för fyra rutor i rad åt något håll har ni fått bingo. Är ni ritsugna? Duka då fram färgpennorna och ladda ner vår svartvita variant.

Instagram LRF (2). Klicka för att se visa hela bilden.

Övningshäfte - Knep och knåp

Här finns roliga övningar att använda tillsammans med innehåll från bondeniskolan.se. I häftet kan eleverna klura på korsord, ordpussel samt lösa en ordfläta. Det finns också uppgifter som att dra streck och fylla i ord som saknas i djurfamiljen. Avsluta med bondebingot där eleverna får utforska bondgårdskopplingar på skolan.

För dig i förskolan

Ta del av Jordbruksverkets bok Urban och Ruralia, samt lärarhandledning till boken. Målet med boken är att öka kunskapen om det viktiga beroendet mellan stad och land.