Säsongen styr

Syftet med lektionen är att eleverna får arbeta med och lära sig mer om hur de olika årstiderna påverkar vad och när svenska bönder kan odla.

I den här övningen börjar eleverna med att beskriva vad bonden gör på åkern under olika delar av året. I fördjupningen får eleverna undersöka hur Sveriges geografiska utsträckning från norr till söder påverkar vad som odlas i olika landsdelar.

I den här övningen får du lära dig mer om hur de olika årstiderna påverkar vad och när svenska bönder kan odla.

Om våren

• Vad gör bonden på åkern under våren?
  • Hur förändras klimatet under våren?

Om sommaren

• Vad gör bonden på åkern under sommaren?
  • Hur förändras klimatet under sommaren?

Om hösten

• Vad gör bonden på åkern under hösten?
  • Hur förändras klimatet under hösten?

Om vintern

• Vad gör bonden på åkern under vintern?
  • Hur förändras klimatet under vintern?

Hemuppgift

• Förklara på vilka sätt klimatet påverkar vad bonden gör på åkern under de olika årstiderna.
  • På vilka sätt kan bonden utnyttja den lugnare perioden under vintern?
  • Under vilka tider på året har bonden mest att göra och vad beror det på?

• Sverige är ett avlångt land som sträcker sig från norr till söder. På vilka sätt påverkar detta vad som odlas i olika delar av landet?

Sök efter svaret på frågan utifrån följande landsdelar:

• Norrland
  • Svealand
  • Götaland

Avsluta med att rita en Sverigekarta och dela in i de tre landsdelarna. Rita in exempel på grödor som är vanliga i de tre olika landsdelarna och skriv grödornas namn.

• Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.

Geografi
Geografiska förhållanden, mönster och processer

• Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.
  • Klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människans livsmiljöer.

Texter

• Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.