Bondens barn är en dokumentärserie om hur det är att växa upp på en bondgård. Under ett helt år har vi följt fem blivande bönder när de visar sin vardag, berättar om sitt liv och funderar kring framtiden.

I den första delen får ni möta 11-årige Harry Johansson som bor på Häljegård utanför Umeå. Harry älskar djur och livet på landet. Han klipper får, föder upp hönor och drömmer om en gård som är väldigt lik den hans föräldrar driver idag.

I del två är huvudpersonen 11-åriga Wilma Svensson som bor på Brännalts gård straxt utanför Båstad i Skåne. Wilma älskar kor och hjälper gärna till hemma på gården när hon inte rider på sin egen ko Snäckan, sjunger i kör eller åker på kalvläger!

I del tre får ni lära känna 11-årige Adam Lönneskog från Salvetorps gård utanför Väderstad i Östergötland. Adam bor på en gård där man odlar växter, och traktorer är hans stora intresse. Vi får hänga med på maskinvisning, fotbollsträning och när familjen både sår och skördar sina ärtor.

I den fjärde delen får ni möta Melker Claesson från Starkeryds gård utanför Skillingaryd i Småland. Melker är en supertalang inom jordbruk och redan som fjortonåring klarar han av det mesta som behöver skötas på mjölkgården där han bor. Dessutom är denna lantbrukets Zlatan en kille som älskar skogen och att jaga med sin egen hund Gibzon.

I den femte delen av Bondens barn träffar ni den yngsta i gänget, nämligen 7-åriga Harry som bor på Strömsnäs Egendom utanför Mjölby i Östergötland. På Harrys gård odlar de spannmål och har ekologisk äggproduktion. Harry älskar hönsen och hjälper gärna till med att plocka ägg i hönshuset. I filmen visar Harry hur det går till på gården och hur äggets resa ser ut från hönshuset till affären.

I den sjätte filmen får ni träffa Klara som är från en mjölkgård, älskar kor och att rida. Vi får också följa med henne när hon visar runt på sin gymnasieskola, Bollerups naturbruksgymnasium.

Ni som vill kan avsluta filmtittandet med en passande lektion som innehåller både diskussionsfrågor och övningar (se länk nedan) .