Pannkakor till hela skolan

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig att omvandla enheter.

Uppgiften börjar med att eleverna får leta upp ett recept på pannkakor. Senare får de arbeta med att omvandla receptet för att det ska räcka till hela skolan. I uppgiften ställs eleverna inför flera matematiska utmaningar med att omvandla, anpassa enheter, uppskatta vikt och beräkna kostnad.

Hemuppgift
Din hemuppgift är att leta upp receptet på dina favoritpannkakor. Kanske är det din mormors recept som ni har liggandes på ett speciellt ställe eller receptet på den öronmärkta sidan i en kokbok.

• Skriv av receptet och var väldigt noga med hur måtten för de olika ingredienserna är angivna samt hur många personer receptet är skrivet för.
  • Packa ner ditt arbete i väskan och ta med till skolan.

Nu får du arbeta vidare med hemuppgiften där du letade upp receptet på dina favoritpannkakor. Din uppgift är att omvandla receptet på pannkakor för att kunna laga lunch till hela skolan.

• Vilken information behöver du för att kunna lösa uppgiften?
  • Vilken metod kommer du använda för att lösa uppgiften och vilka enheter kommer du använda i det nya recept?
  • Omvandla recptet.

När du har omvandlat receptet kan du arbeta vidare med följande frågor:

• Förmodligen behöver du ganska stora mängder mjölk och mjöl. Räkna ut hur mycket all mjölk och mjöl väger tillsammans.
  • Hur många klasskompisar skulle du behöva till hjälp för att bära alla ingredienser från butiken till skolan?
  • Beräkna hur mycket det kostar att köpa in alla ingredienser om du skulle handla i din lokala mataffär och vad kostnaden per person skulle bli?

Undersök hur mycket skolmaten kostar per person i din skola och jämför med kostnaden för ditt recept.

• Vilka tillbehör skulle du vilja ha till dina pannkakor och hur skulle de påverka priset?
  • Hur lång tid skulle det ta för din klass att laga pannkakor till lunch åt hela skolan?

Hem- och konsumentkunskap
Mat och matlagning

• Enkla metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.
  • Enkla instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt vanliga begrepp för matlagning.

Matematik
Taluppfattning och tals användning

• Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Problemlösning

• Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
  • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.