I skafferiet från svenska åkrar

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig mer om svenska torrvarors ursprung och användningsområde.

I den här övningen börjar eleverna med en hemuppgift där de söker efter svenska torrvaror i skafferiet. I skolan får eleverna arbeta vidare och fundera över från vilka växter de olika varorna kommer och hur de kan användas. Övningen avslutas med att eleverna får fördjupa sig i några recept som de själva väljer.

Hemuppgift

• Undersök skafferiet hemma och leta efter svenska torrvaror.
  • Försök att hitta fem olika exempel.
  • Rita av förpackningarna du valt och skriv vilka de är.

Packa ner ditt arbete i väskan och ta med till skolan.

Nu får du arbeta vidare med din hemuppgift om de svenska torrvaror som du hittade i skafferiet.

• Från vilka växter kommer dina varor?
  • Ge exempel på maträtter eller livsmedel där dina varor används. Försök komma på fem exempel.

• Välj en av dina maträtter och leta efter recept på hur man tillagar denna.
  • Skriv av receptet och samla i din egna receptbok.
  • Ändra gärna i receptet och lägg till dina egna favoritkryddor och smaker.
  • Skriv en liten text om varför du gillar just detta recept.

Hem- och konsumentkunskap
Mat och matlagning

• Enkla instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt vanliga begrepp för matlagning.

• Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
  • Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

• Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.