Klimatsmarta grisar och kor

Syfte


Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig mer om klimatsmarta val och olika djurs påverkan på klimatet.

Genomförande


I denna övning får eleverna göra en presentation om svenskt nötkött, griskött och svensk kyckling utifrån ett klimatsmart perspektiv. I fördjupningen får eleverna göra en analys av skillnader och likheter mellan "klimatsmart mat" och mat som är "smart, schysst och säker".

Centralt innehåll


Geografi
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor

  • Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling.

Hem- och konsumentkunskap
Miljö och livsstil

  • Val och användning av varor och tjänster som används i hemmet och hur de påverkar miljö och hälsa.

Svenska
Informationssökning och källkritik

  • Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Förmågor som tränas


  • Söka information från olika källor och värdera dessa (svenska).
  • Värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling (hem- och konsumentkunskap).
  • Värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling (geografi).

Elevuppgifter


Uppgift i skolan
Det finns många tips på vad vi som konsumenter kan göra för att äta mer klimatsmart, exempelvis att välja mat efter säsong, att inte slänga mat, att äta närproducerat och ta cykeln till butiken.

Att minska mängden kött som vi äter förs ofta på tal när vi pratar om klimatsmart mat, men att välja rätt kött, var och hur köttet är producerat har också stor betydelse för att göra klimatsmarta val.

Läs på bondeniskolan.se om klimatsmart mat och gör en presentation om svenskt lammkött, nötkött, griskött och svensk kyckling utifrån ett klimatsmarta val.

Fördjupning
Organisationen LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) satsar på mat som är schysst, säker och smart.

  • Ta reda på vad som menas med schysst, säker och smart mat.
  • Vad innebär det för djuren, klimatpåverkan och maten?

Analys

  • Gör en analys av klimatsmart mat och mat som är "schysst, säker och smart". Vilka skillnader och likheter finns det mellan dessa, eller är det kanske samma sak?

Hemuppgift

  • Undersök maten hemma och se om ni har gjort klimatsmarta val. Ge exempel.
  • Diskutera med dina föräldrar om vad det innebär att äta klimatsmart.
  • Gör en lista och ta med till skolan.

Ladda ner elevuppgifter


Här hittar du uppgifterna till lektionen i PDF-format. Du kan välja att skriva ut eller låta eleverna arbeta digitalt i PDF:erna.

Uppgift i skolan: http://www.bondeniskolan.se/globalassets/for-larare/teman/hallbarhet-och-energi1/5.-klimatsmarta-grisar-och-kor---uppgift-i-skolan.pdf
Fördjupning: http://www.bondeniskolan.se/globalassets/for-larare/teman/hallbarhet-och-energi1/5.-klimatsmarta-grisar-och-kor---fordjupning.pdf
Hemuppgift: http://www.bondeniskolan.se/globalassets/for-larare/teman/hallbarhet-och-energi1/5.-klimatsmarta-grisar-och-kor---hemuppgift.pdf

Länktips till lektionen


Här hittar du användbara material till lektionen.

Klimatsmart mat: http://www.bondeniskolan.se/bonden1/smart-mat/
Fakta om mjölkkor: http://www.bondeniskolan.se/djur1/kor1/
Fakta om dikor: http://www.bondeniskolan.se/djur1/dikor/
Fakta om grisar: http://www.bondeniskolan.se/djur1/gris/
Fakta om får och lamm: http://www.bondeniskolan.se/djur1/far-och-lamm1/
Fakta om fjäderfän: http://www.bondeniskolan.se/djur1/fjaderfa/
Film om grisar: http://www.bondeniskolan.sehttp://www.youtube.com/watch?v=emTYd0_1bzw

Uppföljning och utvärdering


Prata om vad det innebär att äta smart och vad ni har lärt er under uppdraget.


Lektioner med samma tema

Mat och klimat

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig mer om matens påverkan på vår miljö samt vilka val man kan göra som konsument för att ta mer hänsyn ...

Årskurs: 4-6
Ämne: Bild, Hem och konsument, Samhällskunskap, Svenska
Tema: Hållbara och smarta matval

Schysst, säker och smart mat

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig mer om säker, schyst och smart mat samt vilka val man kan göra som konsument för att äta bra mat och...

Årskurs: 4-6
Ämne: Hem och konsument, Svenska
Tema: Hållbara och smarta matval

Matförsörjning nu och i framtiden

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig mer om matförsörjning i både ett nationellt och globalt perspektiv.

Årskurs: 4-6
Ämne: Geografi, Matematik
Tema: Hållbara och smarta matval

Bonden är viktig

Syftet med lektionen är att eleverna får fundera och reflektera kring bondens funktion i samhället.

Årskurs: 4-6
Ämne: Bild, Svenska
Tema: Hållbara och smarta matval

Matdeckarna: The Farm Shop

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig mer om gårdsbutiker, vilka som handlar där och vad de köper och sedan berätta om detta för andra på ...

Årskurs: 4-6
Ämne: Engelska, Geografi, Svenska
Tema: Hållbara och smarta matval

Vad gör maten hållbar?

Syftet med den här övningen är att eleverna får lära sig om några av sakerna som avgör om maten är producerad på ett hållbart sätt eller inte.

Årskurs: 4-6
Ämne: Biologi, Geografi, Hem och konsument
Tema: Hållbara och smarta matval

Matens ursprung

Syftet med uppgiften är att eleverna får kunskap om vad ursprungsmärkning är och hur märkningen kan hjälpa oss att göra hållbara val.

Årskurs: 4-6
Ämne: Geografi, Hem och konsument
Tema: Hållbara och smarta matval

Märken för hållbara val

Syftet med den här lektionen är att eleverna ska lära sig om olika livsmedelsmärkningar och hur märkning av mat kan hjälpa oss att göra hållbara val.

Årskurs: 4-6
Ämne: Biologi, Geografi, Hem och konsument, Svenska
Tema: Hållbara och smarta matval

Närproducerat i säsong

Syftet med lektionen är att eleverna ska lära sig mer om vad som produceras där de bor och vad som är i säsong.

Årskurs: 4-6
Ämne: Biologi, Geografi, Hem och konsument, Svenska
Tema: Hållbara och smarta matval

Vad menas med hållbar mat?

Syftet med den här uppgiften är att eleverna ska börja fundera kring om vad som menas med hållbar och närproducerad mat.

Årskurs: F-3
Ämne: Bild, Hem och konsument, Naturvetenskap, Samhällskunskap
Tema: Hållbara och smarta matval

Gör hållbara val

Syftet med lektionen är att eleverna får reflektera kring olika hållbara val i matbutiken och hemmet.

Årskurs: F-3
Ämne: Hem och konsument, Naturvetenskap, Samhällskunskap
Tema: Hållbara och smarta matval

Släng inte mat

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig om matsvinn och hur de kan göra för att slänga mindre mat.

Årskurs: F-3
Ämne: Bild, Hem och konsument, Naturvetenskap, Samhällskunskap
Tema: Hållbara och smarta matval

Vad odlas där du bor?

Syftet med lektionen är att eleverna ska lära sig mer vad som produceras där de bor och vad det innebär att äta i säsong.

Årskurs: F-3
Ämne: Bild, Hem och konsument, Naturvetenskap, Samhällskunskap
Tema: Hållbara och smarta matval


© 2021 LRF - Sveriges Bönder Skolkontakt