Odla i skolan - innan du börjar med lektionerna

Så här kan man lägga upp en skolodling.

1. Skaffa en arbetsgrupp för projektet, exempelvis skolrådet. Med i gruppen bör det finnas engagerade föräldrar, fritids, lärare och rektor. Motsvarande kan göras på förskola.

2. Skaffa en lämplig odlingsplätt och anpassa efter era förutsättningar. För en skolodling kan man använda pallkragar på skolgården, låna en grönyta av kommunen, låna åkermark av en bonde eller skaffa en kolonilott. Välj storlek på odlingen efter ambition och era möjligheter.

3. Planera odlingen. Vad vill ni odla? När ska det skördas? Hur mycket tid har ni till skötsel? Tänk gärna på vilken växtzon och jordmån ni har att arbeta med. Är det en tung lerig jord kan ni exempelvis behöva mulla upp den. En bra regel är att ju mindre barn desto större frön. Potatis, solrosor, ärtor och bönor är grödor som är lättare att jobba med för mindre barn.

Tips på sådant som är mer lättodlat
Potatis, sockerärtor, vaxbönor, bondbönor, morötter, rödbetor, rädisor, ringblommor, solrosor, sallader och spenat.

4. Förså grödor som solrosor, tomater, gurka, pumpa och squash. Grodda potatisen.

5. Förbered jorden för sådd. Börja i perioden april-maj. Gräv eller plöj. Gödsla rikligt. Försök gärna få tag på gödsel från häst eller ko på en gård i närheten. Gödsel går även att köpa på en plantskola.

6. Nu är det dags att så och sätta. Tänk på att inte göra detta för tidigt, vänta tills det inte längre är risk för frost.

Tips på aktiviteter kring odlingen

• Ordna rensningskvällar. Kombinera med familjekväll, korvgrillning och umgänge.
  • Skapa tabeller och dokumentera hur många frön ni sätter, räkna hur många morötter det blir och ta reda på skördens vikt. Man kan även göra arbetsscheman och skapa tabeller för uppgifter som rensning och vattning.
  • Tillverka olika saker till odlingen i slöjden. Exempelvis växtstöd, fågelskrämma och skyltar där det står vad som odlas. Se lektionen ”Slöjda till odlingen”.
  • Ordna en skördemarknad. Läs mer om denna aktivitet i lektionen ”Skördemarknad”.
  • Ni som kör riktigt storskaligt kan till och med erbjuda självplock.
  • Ordna en komposthög och lär hur den fungerar.
  • Avsluta odlingssäsongen med en städdag. Harva, eller gräv och städa bort gamla växtrester. Plocka undan och gör fint inför följande år.

Du kan ladda hem informationen om hur du lägger upp arbetet med en skolodling (i PDF-format) via knappen nedan. Du hittar även tips på hur du odlar olika grönsaker nedan.