Matdeckarna: The Farm Shop

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig mer om gårdsbutiker, vilka som handlar där och vad de köper och sedan berätta om detta för andra på engelska.

I uppdraget får eleverna börja med att besöka en gårdsbutik, intervjua ägaren och sammanställa en artikel på engelska som riktar sig till turister på besök i Sverige.

Målet är att skapa en artikel som kan publiceras på webben där du berättar om svenska gårdsbutiker för turister på besök i Sverige. Om du inte har möjlighet att åka och besöka gårdsbutiken kanske du kan hitta information om en butik via webben och intervjua ägaren via chat eller e-post.

• Leta upp och besök en gårdsbutik som ligger nära och be att få intervjua ägaren.
  • Förbered besöket ordentligt och tänk igenom dina frågor noga.
  • Använd kamratrespons och testa frågorna på någon annan innan du genomför besöket på gårdsbutiken.
  • Ta med kamera och fotografera eller spela in en video som du kan använda när du skapar artikeln i nästa steg och som ska publiceras på webben.

Tips! Du kan skapa frågor utifrån ett specifikt område som du har arbetat med tidigare som till exempel schysst, säker och smart mat.

Skriv din artikel

• När intervjuerna är klara kan du fortsätta med att översätta och skapa en artikel på engelska där du berättar om svenska gårdsbutiker för turister på besök i Sverige.
  • Avsluta med att publicera ditt arbete på klassens blogg, hemsida eller Facebooksida. Låt även gårdsbutiken ta del av ditt arbete.

Engelska
Kommunikationens innehåll

• Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.

Tala, skriva och samtala — produktion och interaktion

• Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.

• Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.

Språkbruk

• Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel grafiska modeller och stödord.

Geografi
Geografins metoder och verktyg

• Fältstudier för att undersöka natur- och kulturlandskap.