Vad odlas där du bor?

Syftet med lektionen är att eleverna får lära sig vad som bönderna producerar där de bor och vad som är i säsong under olika delar av året.

I den här lektionen får eleverna först ta reda på vad som bönderna producerar där de bor. Till hjälp har de vår Sverige-karta som visar vad som produceras var. Sedan får de antingen skriva eller rita vad de kommer fram till.

Med hjälp av en säsongstabell får de därefter rita en maträtt med något som är i säsong under den aktuella tiden på året.

Här hittar du uppgifterna till lektionen i PDF-format.

•  Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.

NO/Biologi

• Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.

SO/Geografi

• Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och livsmedel.